Karin tar vara på livet med hjälp av färdtjänst

Karin Hjorth i Ånge åker både färdtjänst och sjukresor via Din Tur. Att ringa kundcenter är ett rent nöje. Där blir hon trevligt bemött och de tar sig tid att lösa hennes transportbehov. När sedan chauffören kommer är hen alltid hjälpsam och tar sig tid. Som Karin själv uttrycker det, ”det funkar skitbra”.

Mitt i livet och helt självständig, så beskriver Karin Hjorth sig själv, men efter långa ryggproblem, operationer och en konstaterad bindvävssjukdom har självständigheten bytts till en något mer begränsad tillvaro där rullstolen och mini-crossern är hennes vänner.

– Jag försöker gå så mycket jag kan, men som alla med kroniska sjukdomar har jag bättre och sämre dagar. Jag har i alla fall en positiv inställning, en stor vilja att leva och framförallt vill jag leva ett rikt liv med vänner och aktiviteter, säger Karin Hjort.

Karin blev lite orolig i början när hon blev tilldelad färdtjänst och sjukresor. Hur skulle det funka att ta sig från A till B utan att själv ha kontroll? Men den oron hade hon inte behövt känna.

– Jag ringer kundcenter och knappar in färdtjänst eller sjukresa, berättar vem jag är och vart jag behöver åka. Vi kommer överens om en tid och ett fordon som passar både mig och transportören, säger Karin.

Karin hälsar på sina föräldrar och andra släktingar, går på trav, träffar kompisar och åker för att sjunga i sin rock´n roll-kör. Men under coronatider har det blivit otroligt mycket färre resor.

– Vi har alla anpassat oss och är mer hemma. De gånger jag åker färdtjänst eller sjukresa så känner jag mig väldigt trygg och chaufförerna är alltid så hjälpsamma. De verkar aldrig stressade och har jag glömt en väska eller nåt så hämtar de och fixar åt mig, säger Karin.

Den undersökning som görs varje år kring kundnöjdheten för färdtjänst och sjukresor visar att länsborna är mycket nöjda och det bekräftas av Karin.

– Jag förstår att betygen blir höga för jag har bara gott att säga. Både om bemötandet hos kundtjänst och chaufförerna men också att vi alltid kommer fram i tid och att de är lätta att nå. Numera har det blivit kompisnivå på våra samtal, vilket känns väldigt bra!

Årsrapport ANBARO: Nöjdheten med färdtjänst och sjukresor har ökat

 

 

 

Publicerat09 feb 2021