Vår trafik

Din Tur har ingen egen fordonsflotta utan all busstrafik körs av upphandlade entreprenörer under varumärket Din Tur. Trafiken är uppdelad på ett antal trafikområden (avtalsområden) över länet vilket bilden nedan visar.

Längre ner på sidan finns information om busslinjer och entreprenörer i de olika trafikområdena.

Busslinjer

Trafikområde S3: Linje 40 (Örnsköldsvik – Östersund). Körs av Mittbuss.
Trafikområde S4: Linje 331 (Sundsvall – Sollefteå). Körs av Mittbuss.
Trafikområde S5: Linje 201 (Härnösand – Sundsvall). Körs av Mittbuss.
Trafikområde S6: Linje 10 (Sundsvall – Umeå). Körs av Cerisresor.

Kommun, trafikområde och entreprenör

Härnösand kommun
Trafikområde O10/22: Härnösandstrafiken. Körs av Mittbuss.

Kramfors kommun
Trafikområde O02: Höga Kustentrafiken. Körs av Mittbuss.
Trafikområde O20: Ådalstrafiken samt linje 90. Körs av Mittbuss.

Sollefteå kommun
Trafikområde O345: Sollefteåtrafiken. Körs av Mittbuss.

Sundsvall kommun
Trafikområde O14/15: Stadstrafik Sundsvall. Körs av Nobina.
Trafikområde O16: Nordvästratrafiken. Körs av Mittbuss.
Trafikområde O17/21: Njurunda/Timråtrafiken. Körs av Nobina.
Trafikområde O18: Matforstrafiken. Körs av Nobina.

Timrå kommun
Trafikområde O17/21: Njurunda/Timråtrafiken. Körs av Nobina.

Ånge kommun
Trafikområde O23: Ljungandalen. Körs av Mittbuss.

Örnsköldsvik kommun
Trafikområde O06: Stadstrafik Örnsköldsvik. Körs av Nobina.
Trafikområde O07: Husum/Björnatrafiken. Körs av Mittbuss.
Trafikområde O08: Anundsjötrafiken. Körs av Mittbuss.
Trafikområde O09: Skorped, Sidensjö, Holmen. Körs av Mittbuss.

Så planeras kollektivtrafiken

Hela Europas transportsystem hänger ihop och därför finns det tydliga hålltider under året som Din Tur måste förhålla sig till.

Först planeras det europeiska stomlinjenätet för tågtrafik och därefter planeras det nationella stomlinjenätet. Utifrån det nationella stomlinjenätet får den
regionala tågtrafiken tider på järnvägen och de är sedan grunden för planeringen av den regionala busstrafiken. Den nya tidtabell med linjer och turer i Västernorrlands län som införs i början på december varje år är resultatet av en trafikplanering som grundar sig i tågtrafikens tider, regional busstrafik, kommunala och regionala behov av kollektivtrafik och tillgängliga medel.