Frågor och svar om Din Turs webbshop

Vad kan jag köpa i Din Turs webbshop?

Du kan köpa periodkort och 10-biljett i vår webbshop.

Kan jag köpa bara själva plastkortet i webbshop?

Nej man kan inte köpa ett tomt plastkort. Kortet som du sedan laddar med den 10-biljett eller periodkort du önskar får du när du samtidigt köper någon av dessa produkter hos något av våra försäljningsställen.

Varför kan jag inte ladda mitt kort?

Det vanligaste felet är man försöker ladda ett busskort av äldre typ (före 2015). Det kan också bero på att du försöker ladda en produkt som inte finns.

Jag vill inte ha min biljett på plastkort utan digitalt i mobilen. Är det möjligt?

Våra enkelbiljetter finns i digital form och vi arbetar för att även våra periodbiljetter ska bli digitala. Från 1 november 2021 finns vissa 30-dagarsbiljetter att köpa direkt i appen Din Tur. Efter några klick i appen är biljetten klar och du kan betala med Swish, betalkort eller Klarna. Du visar sedan din app-biljett för läsaren ombord på bussen.

Varför tar det en tid innan laddningen finns tillgänglig i biljettmaskinen redo för att överföras till mitt reskort?

En laddning via webbshoppen kan ta upp till 24 timmar innan den finns tillgänglig i biljettmaskinen och är redo att föras över till reskortet. För att laddningen ska föras över till reskortet måste kortet hållas mot biljettmaskinen i cirka 5 sekunder.

Kan jag se om resorna kommit in på mitt kort?

Ja, i vår webbshop kan du följa ditt köp under rubriken ”Mina kort”. När det står ”Sänder till reskortet” är laddning redo att sändas till biljettmaskinen eller redan tillgänglig i biljettmaskinen. Alla köp finns tillgängliga i biljettmaskinen inom 24 timmar.
När du använder busskortet förs ditt köp automatiskt över till kortet och beskedet i webbshop ändras då till ”Aktiv”.

Vilka webbläsare/versioner stödjer Din Turs webbshop?

  • Google Chrome: Google Chrome 43 och senare versioner.
  • Internet Explorer: Internet Explorer 10 och senare versioner.
  • Mozilla Firefox: Mozilla Firefox 38 och senare versioner.
  • Safari: Safari 7 och senare versioner.
    Använder ni någon annan webbläsare så är det inte säkert att webbshoppen fungerar som den ska.

Jag hade registrerat mitt gamla busskort hos Din Tur. Nu har jag skaffat ett nytt reskort. Måste jag registrera det nya också?

Ja, det måste du. Det nya busskortet har ett annat kortnummer, så för att trygghetsförsäkringen ska gälla om du tappar bort ditt kort måste du registrera det nya kortet också.

Hur mycket pengar kan jag som mest ladda min reskassa med?

Vi kommer så småningom gå över till ett nytt uppgraderat biljett- och betalsystem. Reskassa (pengar laddade på ett reskort) kommer inte finnas kvar i det uppgraderade biljettsystemet och därför kommer vi stegvis avveckla reskassan.

Från måndag 22 april är det inte längre möjligt att ladda reskassa ombord på bussen eller via webbshopen på www.dintur.se. Reskassan kommer på sikt att tas bort så använd upp pengarna på reskortet. Här kan du läsa mer om det.

Sedan 2 maj 2023 är det möjligt att ladda sin reskassa med valfritt belopp mellan 1 – 300 kr. Syftet med den valfria beloppsgränsen är att du ska kunna tömma din reskassa genom att ladda med det antal kronor som återstår för till exempel en enkelbiljett eller 10-biljett. När du rest upp din reskassa, fyll inte på den igen utan köp en annan biljett i stället.

Jag ska köpa resor till en ort som det verkar finnas flera av. Hur vet jag vilken som är rätt?

Eftersom det går att köpa resor över länsgräns i Västernorrland, Västerbotten, Norrbotten och Jämtland kan det förekomma orter som har samma namn. Även inom länet finns orter med samma namn.
Ett exempel inom länet är Nyland, som både finns i Kramfors kommun, Sollefteå kommun och Timrå kommun. För att skilja orterna åt finns därför en kommunbeteckning efter ortnamnet, Nyland (krf), Nyland (soll) och Nyland (tim). Nyland finns också i Jämtland och har då beteckningen Nyland (jtl)
Om du vill köpa resor till en ort som är unik för länet finns ingen kommunbeteckning, exempelvis Bönhamn (ett samhälle i Kramfors kommun). Om du, i de fall det finns flera orter med samma namn, är osäker på vilken av orterna du ska välja kan du också kontakta Din Tur kundcenter på telefon 0771-100 110.

Meddelandet ”Error, your session has timed out” visas på skärmen när du startar webbshop.

Töm webbhistoriken i webbläsaren och starta om den.