Sjukresor

En sjukresa är en resa till eller från vårdgivare.

Resan sker med kollektivtrafik, tåg eller egen bil. Du har ett eget ansvar för att ta dig till och från ditt planerade vårdbesök. Om du av hälsoskäl inte kan åka kollektivt eller med egen bil kan du ha rätt till sjukresa med taxi.

Din Tur Kundcenter samordnar färdtjänstresor, sjukresor med taxi och andra transporter. Det innebär att du kan få dela fordon med andra resenärer under din resa.

Tänk på att planera din resa. Du kan få åka tidigare än du tänkt och tiden i väntrummet kan bli längre än du önskat. Det kan vara bra att ta med sig sina mediciner eller något att äta eller dricka.
Vissa tider på dygnet är det många som vill resa med oss vilket gör att du inte alltid kan få resa exakt den tid du önskar.

Sjukresa innebär att du ansöker om ekonomiskt stöd från Region Västernorrland för dina resor till och från vårdbesök. Varje region beslutar om sina ersättningsnivåer. Inom Region Västernorrland reser du kostnadsfritt till och från vården om du reser med kollektivtrafiken. För mer information besök: https://www.1177.se/Vasternorrland/sa-fungerar-varden/sjukresor-och-fardtjanst/sjukresor-i-vasternorrland/

Alla som besöker vården för sjukvård och viss tandvård har rätt till sjukresa med buss, tåg eller egen bil. Ersättningen utgår från din folkbokföringsadress till vårdgivaren. Du ska ansöka om ersättning inom 12 månader från genomförd resa för att beviljas ersättning.

Du kan beviljas resa med taxi utifrån ditt medicinska, fysiska och psykiska hälsotillstånd. Kontakta DinTur Kundcenter på 0775-50 77 55 för bedömning och förbokning på vardagar mellan 07.00-17.00.
För akuta resor har vi öppet dygnet runt, vardagar såväl som helger.

Är du beviljad färdtjänst så har du även rätt att boka sjukresetaxi.

Är du skriven i Sundsvalls kommun behöver du dock själv skicka in en kopia på ditt färdtjänsttillstånd för att det skall gälla vid bokning av sjukresetaxi. Kopia på ditt färdtjänsttillstånd skall då skickas till fardtjanst@dintur.se, eller med brev till följande adress:

Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län
Färdtjänst
Box 143
841 22 Ånge

Du kan få ersättning för sjukresa med buss eller tåg. Egen bil kan också användas.
Om ditt medicinska, fysiska och psykiska hälsotillstånd kräver kan du få åka taxi, som skall bokas genom Din Tur Kundcenter.

När det gäller vård utanför Västernorrlands län tar du kontakt med mottagningen som skrivit remissen. Har du ytterligare frågor kan du vända dig till sjukresekontoret via mejl Sjukresor@rvn.se eller telefon 0611-804 02, telefontid helgfria vardagar klockan 08.00-09.00.

Egenavgift vid olika färdsätt (enkel resa):

  • Buss 0 kronor
  • Tåg 0 kronor
  • Taxi 200 kronor
  • Flyg 200 kronor

När du reser med buss eller tåg ersätter Region Västernorrland hela biljettkostnaden. Vid buss- eller tågresa inom länet köper du din biljett själv och skickar sedan biljetterna tillsammans med vårdkvitto eller kallelsen till sjukresekontoret.

Sjukresetaxi skall bokas genom Din Tur Kundcenter.

Högkostnadsskydd
När du inom en tolvmånadersperiod har betalat 2 400 kronor i egenavgift så kommer du upp i högkostnadsskyddet. Resterande tid av perioden betalar du då ingen egenavgift. Perioden räknas från första resdagen.

Läs mer om hur du ansöker om sjukreseersättning här.

Sjukresor med taxi finns att tillgå dygnet runt, vardagar såväl som helger.
Förbokning av sjukresor är dock öppen från klockan 07.00-17.00 på vardagar, och stängd under helger.

Din Tur Kundcenter kan komma att justera din avresetid med 10 minuter tidigare eller senare utan att informera dig. Du behöver alltså vara resklar 10 minuter innan bestämd avresetid.

Hjälp från förare
Föraren hjälper dig mellan fordonet och bostaden/entréer/mottagningar/avdelningar. Du får även hjälp i och ur fordonet, att spänna fast säkerhetsbältet samt hjälp med handbagage och hjälpmedel i och ur fordonet. Tala om vilken hjälp du behöver när du bokar resan.

Bagage
I servicen ingår att få hjälp med bagage motsvarande högst tre matkassar eller väskor. Övriga varor nekas på grund av minskade möjligheter för samordning.

Parfym och rök
Många av våra resenärer har allergi, och våra förare skall därför undvika att dofta parfym och rök. Du som resenär bör också undvika att dofta parfym och rök vid resa då du kan samköras med någon som är allergisk.

Ledsagare
Du som behöver hjälp i fordonet under resan, kan ansöka om tillstånd för ledsagare.
Beslutet om ledsagare måste framgå i ditt färdtjänsttillstånd, sjukresetillstånd, eller ansökas om i samband med din bokning. Ledsagare betalar ingen egenavgift.

Du måste själv ordna med ledsagare, ledsagaren ska kunna tillgodose de behov du har för att kunna genomföra resan.

Ledsagare måste alltid resa samma sträcka som du.

Ledar-, service- och assistanshund
Ledar- service- och assistanshund är en tjänstehund och kan likställas med ett hjälpmedel. Hundföraren ska själv placera tjänstehunden på avsedd plats i fordonet samt ta ut tjänstehunden vid resans slut.

Det är du som hundförare som har ansvar för att ta med rätt säkerhetsbälte/sele som är anpassat till din tjänstehund samt eventuellt bilsätesöverdrag.

Djur
Sällskapsdjur tillåts inte medtas på sjukresor.

Sjukresor med taxi inom och till/från Västernorrland bokas via Din Tur Kundcenter. Planerade sjukresor kan bokas 14 dagar i förväg och skall förbokas minst två vardagar innan avresa.

Kontakta DinTur Kundcenter på 0775-50 77 55 för bedömning och förbokning på vardagar mellan 07.00-17.00.
För akuta resor har vi öppet dygnet runt, vardagar såväl som helger.

Planera ditt resande
Det är viktigt att du beställer din resa i så god tid som möjligt, för att dina önskemål om tider ska kunna tillgodoses.

När du ringer för att boka en resa bör du vara redo med följande uppgifter.

  1. Ditt person- eller kundnummer (kontakta Kollektivtrafikmyndigheten för kundnummer).
  2. När du vill åka. Om du har en viktig tid att passa är det bra du meddelar oss en senast framme tid.
  3. Från och till vilken adress du ska resa.
  4. Om du har hjälpmedel, ledsagare, ledar- eller servicehund med dig.
  5. Telefonnummer till den adress där du ska hämtas. Gärna även ditt mobilnummer.
  6. När du vill resa tillbaka. Om du vet det i förväg.

Din resa med sjukresetaxi ska vara trygg och säker för alla parter. Föraren ansvarar för säkerheten i fordonet och kan därför neka dig att resa om säkerheten inte kan garanteras.

Exempel på när föraren kan neka din resa på grund av säkerhetsskäl är halt väglag, om körsträckan ej är sandad.

Även trafikledningen kan ge order om att en resa inte får genomföras om den upplever att resan inte kan utföras utifrån arbetsmiljö- och säkerhetskrav.

En resenär som inte kan lämnas ensam i fordonet behöver ha med sig en ledsagare.
Du som reser i rullstol ska se till att din rullstol är anpassad för att resa med i fordonet.

Sjukresor till planerade besök skall bokas senast två vardagar innan resan, mellan 07.00-17.00.

Din Tur Kundcenter kan komma att justera din avresetid med 10 minuter tidigare eller senare utan att informera dig. Du behöver alltså vara resklar 10 minuter innan bestämd avresetid.

Du kan få åka tidigare än du tänkt och tiden i väntrummet kan bli längre än du önskat. Det kan vara bra att ta med sig sina mediciner eller något att äta eller dricka.

Din Tur Kundcenter samordnar färdtjänstresor, sjukresor med taxi och andra transporter. Det innebär att du kan få dela fordon med andra resenärer under din resa.

Många av våra resenärer har allergi. Undvik därför att dofta parfym och rök.

Du som beställer din resa med den särskilda persontrafiken (färdtjänst, sjukresor och kompletteringstrafik) genom Din Tur Kundcenter får en garanti på din resa.

  1. Bilen hämtar dig senast 20 minuter efter den tid du angett vid beställningen.
  2. Du ska aldrig komma för sent till en utlovad senast ankomsttid.

I det senare fallet måste du även acceptera en tidigare tid för hämtning.

Om vi inte lyckas uppnå vår garanti enligt punkterna ovan, så kan du skicka in din synpunkt och söka ersättning enligt resegaranti genom att klicka här.

Du kan även kontakta Din Tur Kundcenter på telefonnummer 0771- 100 110 tisdagar och torsdagar mellan 09.00-10.00.

För att garantin skall falla ut behöver vi dina uppgifter senast två veckor efter händelsen.

Din garanti

 

• om bilen är mer än 20 minuter försenad vid hämtningen ersätts du med ett belopp motsvarande egenavgiften eller din kostnad för resan.

• om vi inte håller angiven senast ankomsttid ersätts du med ett belopp motsvarande två egenavgifter eller din kostnad för resan.