Färdtjänst

En färdtjänstresa är en privatresa med taxi för dig som av fysiska eller psykiska skäl har svårigheter att resa med allmän kollektivtrafik, och egen bil. Exempel på färdtjänstresor kan vara när du skall besöka anhöriga och när du behöver åka till affärer eller apotek.

Färdtjänsttillståndet är personligt och får bara användas av dig som fått tillståndet.

Din Tur Kundcenter samordnar färdtjänstresor, sjukresor med taxi och andra transporter. Det innebär att du kan få dela fordon med andra resenärer under din resa.

Utredning och prövning av tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst för dig som är folkbokförd i Kramfors, Timrå och Ånge kommun handläggs av oss på Din Tur, hur du ansöker kan du läsa längre ner under “Ansökan om färdtjänst för folkbokförda i Kramfors, Timrå och Ånge kommun”.

För dig som är folkbokförd i Sundsvall, Härnösand, Sollefteå och Örnsköldsvik kommun ansöker du om tillstånd hos respektive kommun.

Kramfors, Timrå och Ånge kommun
Vid frågor om ansökan är du välkommen att ringa oss på telefonnummer 0775-50 77 55, tonval 2 + 3. Telefontiden är måndag – torsdag kl. 08:00-11:30 eller mejla till fardtjanst@dintur.se

Om det är första gången du söker färdtjänst ber vi dig att utöver ansökan inkomma med ett medicinskt utlåtande från legitimerad vårdpersonal.

Blanketter för ansökan

Ansök via brev
Skicka din ansökan med brev till:

Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län
Färdtjänst
Box 143
841 22 Ånge

Ansök via e-post
Ansökan med underskrift kan mejlas till: Fardtjanst@dintur.se

Överklaga beslut
Om du inte är nöjd med det beslut du fått om riksfärdtjänst eller färdtjänst Då kan du överklaga till förvaltningsrätten. Du skickar din överklagan till kollektivtrafikförvaltningen.

Du får åka med färdtjänst inom den kommun som du är folkbokförd i. Utöver det finns undantag för olika kommuner där du tillåts åka längre och till andra platser.

Färdtjänstområde

Timrå
Inom kommun.
Du får åka inom 5 mils radie från bostaden, även om resan sträcker sig över kommungränsen.

Härnösand
Inom kommun.
Du får åka till Sundsvall/Timrå flygplats i samband med flyg.
Du får åka till hotell Höga Kusten.
Du som är skriven i området med riktnummer 0612 får åka till Kramfors Centrum.
Du som är beviljad specialfordon eller rullstolsplats åka inom 5 mils radie från bostaden med egenavgift enligt riksfärdtjänsttaxan, även om resan sträcker sig över kommungränsen.

Kramfors
Inom kommun.
Du får åka inom en radie av 4 mil från kommungränsen.

Sollefteå
Inom kommun.
Du får åka till Höga Kusten Flygplats i samband med flyg.

Ånge 
Inom kommun.

Örnsköldsvik 
Inom kommun.

För att kunna resa med färdtjänst i andra kommuner behöver du ansöka om färdtjänstbiljetter.

Inom Västernorrlands län behöver du inga biljetter för att kunna resa inom en annan kommun än där du bor.
Kontakta färdtjänsthandläggare i din kommun eller hos Din Tur Kundcenter för mer information.

Behöver du resa längre än vad reglerna normalt tillåter kan du ansöka om Riksfärdtjänst.

Egenavgiften för din färdtjänstresa beror på hur många kilometer du reser. Vid varje resa med färdtjänst betalar du en egenavgift direkt till chauffören. Kostnaden motsvarar 1,5 gånger priset för enkelbiljett för den allmänna kollektivtrafiken avrundat till heltal.

Observera att priset för medresenär varierar per kommun, upp till kostnaden för enkelbiljett för en vuxen färdtjänstresenär.
Du kan alltid fråga om vad egenavgiften blir på den resa du bokar.

Förbokning av färdtjänst sker mellan klockan 06.00 och 19.00 på vardagar och mellan klockan 08.00 och 17.00 på helger.
För resor som inte kan vänta går det ringa dygnet runt.

I Timrå och Härnösands kommun kan du nyttja din färdtjänst dygnet runt alla dagar i veckan.

I Ånge, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsviks kommun kan du nyttja färdtjänst följande tider:

  • Helgfria vardagar måndag-fredag klockan 05.00-23.00
  • Lördag, söndag, helgdagar & aftnar klockan 06.00-23.00

Senast tid för hämtning kan variera beroende på var och hur långt du ska resa eftersom fordonet ska vara tillbaka i garaget klockan 23.00.

Hjälp från förare
Föraren hjälper dig mellan fordonet och bostaden/entréer. Du får även hjälp i och ur fordonet, att spänna fast säkerhetsbältet samt hjälp med handbagage och hjälpmedel i och ur fordonet. Tala om vilken hjälp du behöver när du bokar resan.

Bagage
I servicen ingår att få hjälp med bagage motsvarande högst tre matkassar eller väskor. Övriga varor nekas på grund av minskade möjligheter för samordning.

Parfym och rök
Många av våra resenärer har allergi, och våra förare skall därför undvika att dofta parfym och rök. Du som resenär bör också undvika att dofta parfym och rök vid resa då du kan samköras med någon som är allergisk.

Ledsagare och medresenär
Som färdtjänstresenär får du ta med en medresenär på din resa för ett pris som avgörs av kommunens regler.
Huvudregeln är att alla färdtjänstresenärer har rätt att ta med en medresenär. I Timrå kommun tillåts du ta med två medresenärer.

Du som behöver hjälp i fordonet under resan, kan ansöka om tillstånd för ledsagare. Beslutet om ledsagare måste framgå i ditt färdtjänsttillstånd. Ledsagare betalar ingen egenavgift.
Du måste själv ordna med ledsagare, ledsagaren ska kunna tillgodose de behov du har för att kunna genomföra resan.

Medresener och ledsagare måste alltid resa samma sträcka som du.

Ledar-, service- och assistanshund
Ledar- service- och assistanshund är en tjänstehund och kan likställas med ett hjälpmedel. Hundföraren ska själv placera tjänstehunden på avsedd plats i fordonet samt ta ut tjänstehunden vid resans slut.

Det är du som hundförare som har ansvar för att ta med rätt säkerhetsbälte/sele som är anpassat till din tjänstehund samt eventuellt bilsätesöverdrag.

Djur
Trafikföretaget bestämmer om husdjur får medfölja eller inte.
Djur ska transporteras på avsedd plats för bagage eller bältad på bilsäte om utrymmet för bagage är upptaget. Mindre sällskapsdjur ska alltid transporteras i en bur som spänns fast.

Färdtjänst med taxi inom och till/från Västernorrland bokas via Din Tur Kundcenter. Färdtjänst kan bokas 14 dagar i förväg.
Färdtjänst inom kommunerna Timrå, Ånge, Härnösand, Kramfors, Örnsköldsvik och Sollefteå handhavas av Din Tur.

Kontakta Din Tur Kundcenter på 0775-50 77 55 för förbokning på vardagar mellan 06.00-19.00 och helger 08.00-17.00.
För resor samma dag som inte kan vänta har vi öppet dygnet runt, vardagar såväl som helger.

Planera ditt resande
Det är viktigt att du beställer din resa i så god tid som möjligt, för att dina önskemål om tider ska kunna tillgodoses.

När du ringer för att boka en resa bör du vara redo med följande uppgifter:

  1. Ditt person- eller kundnummer (kontakta Kollektivtrafikmyndigheten för kundnummer).
  2. När du vill åka. Om du har en viktig tid att passa är det bra du meddelar oss en senast framme tid.
  3. Från och till vilken adress du ska resa.
  4. Om du har hjälpmedel, ledsagare, ledar- eller servicehund med dig.
  5. Telefonnummer till den adress där du ska hämtas. Gärna även ditt mobilnummer.
  6. När du vill resa tillbaka. Om du vet det i förväg.

Din resa med färdtjänst ska vara trygg och säker för alla parter. Föraren ansvarar för säkerheten i fordonet och kan därför neka dig att resa om säkerheten inte kan garanteras.

Exempel på när föraren kan neka din resa på grund av säkerhetsskäl är halt väglag, om körsträckan ej är sandad.

Även trafikledningen kan ge order om att en resa inte får genomföras om den upplever att resan inte kan utföras utifrån arbetsmiljö- och säkerhetskrav.

En resenär som inte kan lämnas ensam i fordonet behöver ha med sig en ledsagare.
Du som reser i rullstol ska se till att din rullstol är anpassad för att resa med i fordonet.

Din Tur Kundcenter kan komma att justera din avresetid med 10 minuter tidigare eller senare utan att informera dig. Du behöver alltså vara resklar 10 minuter innan bestämd avresetid.

Din Tur Kundcenter samordnar färdtjänstresor, sjukresor med taxi och andra transporter. Det innebär att du kan få dela fordon med andra resenärer under din resa.

Många av våra resenärer har allergi. Undvik därför att dofta parfym och rök.

Du som beställer din resa med den särskilda persontrafiken (färdtjänst, sjukresor och kompletteringstrafik) genom Din Tur Kundcenter får en garanti på din resa.

  1. Bilen hämtar dig senast 20 minuter efter den tid du angett vid beställningen.
  2. Du ska aldrig komma för sent till en utlovad senast ankomsttid.

I det senare fallet måste du även acceptera en tidigare tid för hämtning.

Om vi inte lyckas uppnå vår garanti enligt punkterna ovan, så kan du skicka in din synpunkt och söka ersättning enligt resegaranti genom att klicka här.

Du kan även kontakta Din Tur Kundcenter på telefonnummer 0771-100 110 tisdagar och torsdagar mellan klockan 09.00 och 10.00.

För att garantin skall falla ut behöver vi dina uppgifter senast två veckor efter händelsen.

Din garanti

 

  • Om bilen är mer än 20 minuter försenad vid hämtningen ersätts du med ett belopp motsvarande egenavgiften eller din kostnad för resan.
  • Om vi inte håller angiven senast ankomsttid ersätts du med ett belopp motsvarande två egenavgifter eller din kostnad för resan.