App för serviceresor

Boka och se resor i appen Serviceresor

Med appen Serviceresor Västernorrland kan du som nyttjar serviceresor genom Din Tur Kundcenter:

  • Boka färdtjänstresor
  • Avboka dina serviceresor
  • Få en överblick över resor du har framför dig direkt i mobilen.

Appen finns på AppStore och i GooglePlay från 1 april

Appen är kostnadsfri och du använder mobilt BankID för säker inloggning.

Mobilt BankID kan du få hos din bank och appen BankID laddar du ner på AppStore eller GooglePlay.

Appens funktioner

Bokning

Appen tillåter bokning av färdtjänstresor och arbetsresor för dig med ett aktivt tillstånd. Appen ger dig också möjlighet att få en översikt över dina resor, och se när bilen är på väg att hämta dig.

Avbokning

Du kan avboka dina resor upp till 90 minuter innan avgång. Om du önskar avboka en resa närmare än kontakta kundcenter på 0775-50 77 55. Du kan avboka resor som du kan se i appen, så som exempelvis färdtjänst, arbetsresa och sjukresa med taxi.

Tillstånd och notifieringar

Du kan genom appen också se dina tillstånd och se vilka slutdatum de har, så du vet när du behöver förnya dem. Du kan också begära automatisk notifiering när en resa är försenad, bommas eller avbokas.

Hantera resor som ombud

Genom att kontakta kundcenter på 0775-50 77 55 och uppge ombudets och resenärens personnummer, kan vi registrera dig som ett ombud. Som ombud har du tillgång till resenärens resor på samma sätt som resenären själv genom din egen inloggning i appen.

En resenär kan ha flera ombud, och du kan vara ombud till flera resenärer.

Vissa adresser är förkortade i appen. Skriver du ut hela adressen så kan det vara därför du inte hittar den. De vanligaste förkortningarna är:

V = Vägen
G = Gatan
N = Norra
Ö = Östra
S = Södra
V = Västra
ST = Stora
AP = Apotek
HPL = Hållplats
JVG = Järnvägsstation
RESEC = Resecentrum

Du kan skriva platsens ort i slutet av adressen för att endast hitta matchande adresser för den orten. Exempelvis kan du söka efter Resec Örnsköldsvik för att hitta Resecentrum i Örnsköldsvik.

Vissa adresser kan dock saknas, framför allt nytillkomna gator och gatunummer. Om du finner att din adress inte finns att boka i appen kan du kontakta kundcenter så lägger vi till den.

För att planera trafiken kan Kundcenter behöva justera tiden på din resa. Kundcenter kan komma att justera din avresetid med upp till 10 minuter utan att informera dig.

 

Du kan boka färdtjänstresor och arbetsresor i appen. För resor som skall gå mellan 23.00 och 05.00 och resor där det finns behov av bårtransport, bärhjälp, bilbarnstol, eller babyskydd kontaktar du kundcenter.

I dagsläget kan du inte ändra dina kontaktuppgifter i appen. Om du vill ändra kontaktuppgifter ringer du Din Tur Kundcenter.

Du kan lägga till favoritadresser genom appen. För att ta bort en favoritadress kontaktar du Kundcenter.

Det kan bero på att det inte finns något ledigt fordon att tillgå den tid du vill åka. Testa då att boka din resa en annan tid.

Om det inte är möjligt att boka oavsett vilken tid du söker på kan det vara att ditt tillstånd inte tillåter resan du försöker boka. Du kan få hjälp att förstå vad som förhindrar din bokning genom att kontakta Kundcenter.

Appen finns att ladda ner via Google Play och AppStore. Registrering för användning av bankID-appen gör du genom din bank.

Om det skrivits ett nytt tillstånd som börjar gälla från det datum ditt gamla tillstånd går ut så kan man inte se det under Mina tillstånd innan det datumet. För att kontrollera om det finns ett sådant tillstånd kan du kontakta Kundcenter.

För att planera trafiken kan Kundcenter ibland behöva omboka en resa och planera ut den på nytt. I dessa fall så utgår en notifikation om att resan avbokats samtidigt som den ersätts med en ny bokning.

En bom innebär att föraren meddelat att resan ej går att utföra, eller att resan avbokats med så kort varsel att föraren påbörjat framkörning mot hämta-adressen.
Exempel på när en resa inte kan utföras är om föraren inte kan ta sig till hämta-adressen på grund av väglaget, eller om de varit på hämta-adressen vid utsatt tid och inte hittar dig där.

Historiken visar bara resor som skett under de senaste två dygnen.

Har du frågor om dina gjorda resor kan du kontakta Din Tur Kundcenter.