Digital tillgänglighet
Webbplatsen dintur.se
Vi strävar efter att dintur.se ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla, oavsett om du som besöker oss behöver använda hjälpmedel eller inte. Kontakta oss om du möter hinder när du använder webbplatsen så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är dintur.se?
Den här webbplatsen är delvis förenlig med de krav som Lagen om tillgänglighet till digital service ställer. Vårt mål är att nå minst grundläggande tillgänglighet enligt kriterierna i WCAG 2.1 nivå AA. Idag uppfyller vi inte alla tillgänglighetskrav.
Kända brister i webbplatsens tillgänglighet
- Iframes: En Iframe kan beskrivas som ett titthål i en webbsida genom vilket man kan titta på en annan webbsida. På dintur.se gäller det till exempel för Sök tidtabell och för ett antal formulär. Iframes kan vara svåra att hantera i mobilen och sökresultat som finns i Iframes kan vara svåra att hitta för både externa sökmotorer och den interna sökfunktionen på webbplatsen.
- Formulär: en del ligger på webbsidan i form av Iframes. Vi arbetar för att alla formulär ska visas som HTML. För att den förändringen ska vara möjlig krävs först att förändringar i vissa tekniska system genomförs. Det kan vara både komplicerat och kostsamt vilket gör att förändringen av vissa formulär kan dröja.
- Dokument: innehåll bör i första hand publiceras i html men det är inte möjligt i alla fall, t ex om det rör sig om väldigt stora mängder information. I de fallen behöver informationen publiceras i form av tillgänglig pdf. Att göra befintliga pdf-dokument tillgängliga tar tid men vi arbetar löpande med att omvandla våra befintliga dokument till tillgängligt format. Vi är sparsamma med att publicera nytt material i pdf-format och när vi gör det gör vi det tillgängligt så långt det är möjligt.
- Stora bilder: en del bilder på webbplatsen har för hög kvalitet och kan på grund av det ta tid att ladda ner. Vi arbetar med att byta ut bilderna till storlekar som bättre är anpassade för webb-visning.
Hur vi testar webbplatsen
Vi har gjort både självskattningar och automatiska tester kring olika aspekter av tillgänglighet. De verktyg som använts är t ex RGBlind, LIX, Webbtillgänglighetskollen och Accessibility Insights for Web.
Tillgänglighetsredogörelse Din Turs app
Din Tur arbetar kontinuerligt för att öka tillgängligheten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår nya app.
Hur tillgänglig är appen?
Här beskriver vi hur appen Din Tur uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem vår app har och hur vi planerar att åtgärda dem. Du får också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister i appen.
Redogörelsen avser version 2.194.0 för iOS och version 2.194.0-A för Android, samt senare versioner av dessa. Appen Din Tur ägs av Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län.
Om du inte kan använda delar av appen
Om du behöver använda innehåll från appen som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov. Så här kontaktar du oss:
Skicka e-post till registrator@dintur.se eller ring oss på telefonnummer 0771-100 110.
Rapportera brister i appens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Upptäcker du problem eller brister som vi inte har beskrivit på denna sida kan du kontakta oss via formuläret nedan eller via e-post till registrator@dintur.se. Vi uppskattar alla synpunkter som kan göra vår app mer tillgänglig.
Tillsyn
Om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på digital tillgänglighet eller hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Deras ansvar är att kontrollera så att vi och andra myndigheter följer lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) (Öppnar webbplats i nytt fönster)
Kända brister i appens tillgänglighet
Appen Din Tur uppfyller delvis kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Här beskriver vi de tillgänglighetsbrister vi är medvetna om.
- Det förekommer att funktioner inte går att nå med tangentbord och skärmläsare.
- Det förekommer ikoner, knappar och rubriker som inte beskrivs tillräckligt tydligt för uppläsande hjälpmedel.
- Det förekommer animationer och rörliga bilder som inte går att pausa, stoppa eller dölja.
- Det förekommer ledtexter och felmeddelanden som inte är tillräckligt tydliga.
- Det förekommer element som saknar maskinläsbart namn, roll eller värde.
- Det förekommer element som saknar synliga fokusmarkeringar.
- Det förekommer grafiska element som har otillräckligt kontrastförhållande.
- Det förekommer vyer som stör Stäng-/tillbakagest i VoiceOver.
- Appen respekterar inte användarens plattformsinställningar när det gäller teckensnitt.
- Appen har inte stöd för horisontellt läge.
Åtgärdsplan
Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kvarstående kända brister i tidigare releaser av appen har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats.
Flera kommande releaser av appen som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns redan inplanerade under år 2025.
Hur vi har testat appen
Appen har självgranskats av leverantören utifrån kraven i Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service. Testerna har innefattat en manuell utvärdering mot dessa riktlinjer samt en analys av rapporter från tidigare gjorda granskningar av appar med samma ursprungliga kodbas som appen Din Tur.
Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.
Redogörelsen uppdaterades 2025-02-20. Appen har självgranskats 2025-02-19.
Tillgänglighetsredogörelse Mina sidor
Hur tillgänglig är Mina sidor
Mina Sidor är delvis förenlig med den grundläggande tillgängligheten enligt WCAG 2.1 nivå AA, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Kända brister i Mina sidors tillgänglighet
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
- Det finns inte genvägar för att underlätta navigering med tangentbord
- Texters förgrund- och bakgrundsfärger ger inte tillräckliga kontraster i vissa vyer
- Vissa grafiska objekt som förmedlar information har inte tillräckliga kontraster
- Markering av klickbara objekt och intilliggande färger har inte tillräckliga kontraster i vissa vyer
- Rubrikstrukturen inleds inte med en huvudrubrik i vissa vyer
- Likvärdiga textbeskrivningar finns inte för alla meningsbärande grafiska element
- Formulärsfält går inte att identifiera genom korrekt uppmärkning i attributet autocomplete
- I vissa vyer knyts inte felmeddelanden till respektive formulärsobjekt
- Tabelldata är inte kodad med korrekt tabellkod
- Rubriker till tabeller är i vissa vyer inte kodade med elementet caption
- Rad- och kolumnrubriker kodas inte med elementet th i vissa vyer
- I vissa vyer används inte wai-aria för att förmedla information som inte kan förmedlas med html
- I vissa vyer informeras inte användaren om status efter att en handling genomförts utan att fokus flyttas
- Språk som avviker från sidans huvudsakliga språk är inte angivet i koden
Åtgärder
Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kända brister har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats. Kommande uppdateringar som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns inplanerade.
Hur vi har testat Mina sidor
Vi har gjort en självskattning testning av Mina sidor. Vi har också testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG- standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se.
Den senaste bedömningen gjordes november 2024.
Wepplatsen publicerades 10 mars 2025.
Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.
Redogörelsen uppdaterades senast den 10 mars 2025.
Tillgänglighetsredogörelse app Serviceresor Västernorrland
Din Tur arbetar kontinuerligt för att öka tillgängligheten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår nya app.
Hur tillgänglig är appen?
Här beskriver vi hur appen Serviceresor Västernorrland uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Vi har inga kända brister i appen för tillgänglighet.
Redogörelsen avser version 5.1.x för iOS och Android, samt senare versioner av dessa. Appen Serviceresor Västernorrland ägs av Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län.
Om du inte kan använda delar av appen
Om du behöver använda innehåll från appen som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov. Så här kontaktar du oss:
Skicka e-post till registrator@dintur.se eller ring oss på telefonnummer 0775-50 77 55.
Rapportera brister i appens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Upptäcker du problem eller brister som vi inte har beskrivit på denna sida kan du kontakta oss via formuläret nedan eller via e-post till registrator@dintur.se. Vi uppskattar alla synpunkter som kan göra vår app mer tillgänglig.
Tillsyn
Om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på digital tillgänglighet eller hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Deras ansvar är att kontrollera så att vi och andra myndigheter följer lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) (Öppnar webbplats i nytt fönster)
Hur vi har testat appen
Det görs kontinuerliga tester för tillgänglighet om funktionalitet tillkommer och/eller ändras/fixas som kan påverka tillgängligheten på något vis. Utvecklingen av appen har följt och fortsätter följa riktlinjer givna för att upprätthålla tillgänglighetsanpassning i sin helhet.
Digg granskade och godkände appen under juni 2024 för Uppsala Kommun.
Redogörelsen uppdaterades 2025-03-31. Appen har självgranskats 2025-03-28.