Riksfärdtjänst

Riksfärdtjänst är till för dig som har en stor och varaktig funktionsnedsättning och som inte kan resa med allmänna kommunikationer.

Riksfärdtjänst gäller för resor utanför din hemkommun, och du måste ansöka om riksfärdtjänst inför varje enskild resa. En särskild prövning görs för att bedöma din rätt till riksfärdtjänst.

Riksfärdtjänst sker i de flesta fall med allmänna kommunikationer tillsammans med en ledsagare.

Utredning och prövning av tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst för dig som är folkbokförd i Kramfors, Timrå och Ånge kommun handläggs av oss på Din Tur, hur du ansöker kan du läsa längre ner under “Ansökan om färdtjänst för folkbokförda i Kramfors, Timrå och Ånge kommun”.

För dig som är folkbokförd i Sundsvall, Härnösand, Sollefteå och Örnsköldsvik kommun ansöker du om tillstånd hos respektive kommun. 

Ansökan om riksfärdtjänst ska göras skriftligt för varje resa på särskild blankett som skall finnas handläggare tillhanda minst tre veckor innan avresa. Vid storhelger såsom jul och nyår behöver ansökan inkomma minst sex veckor före planerad resdag.

Kramfors, Timrå och Ånge kommun

Vid frågor om ansökan är du välkommen att ringa oss på telefonnummer 0775-50 77 55, tonval 2 + 3. Telefontiden är måndag – torsdag kl. 08:00-11:30 eller mejla till fardtjanst@dintur.se 

Blanketter för ansökan

Ansök via brev
Skicka din ansökan med brev till:

Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län
Färdtjänst
Box 143
841 22 Ånge

Ansök via e-post
Ansökan med underskrift kan mejlas till: fardtjanst@dintur.se

Överklaga beslut
Om du inte är nöjd med det beslut du fått om riksfärdtjänst eller färdtjänst Då kan du överklaga till förvaltningsrätten. Du skickar din överklagan till kollektivtrafikförvaltningen.                

Egenavgiften för din riksfärdtjänstresa beror på hur många kilometer du reser. Vid varje resa med riksfärdtjänst betalar du en egenavgift direkt till chauffören.

Du kan alltid fråga om vad egenavgiften blir på den resa du bokar.

Sträcka i kilometer T.o.m. 25 år 26 år eller äldre
0 – 100 73 kr 105 kr
101 – 125 91 kr 130 kr
126 – 150 115 kr 165 kr
151 – 175 136 kr 195 kr
176 – 200 154 kr 220 kr
201 – 225 178 kr 255 kr
226 – 250 192 kr 275 kr
251 – 275 210 kr 300 kr
276 – 300 224 kr 320 kr
301 – 350 259 kr 370 kr
351 – 400 294 kr 420 kr
401 – 450 318 kr 455 kr
451 – 500 336 kr 480 kr
501 – 600 374 kr 535 kr
601 – 750 420 kr 600 kr
751 – 1 000 458 kr 655 kr
1 001 – 1 250 476 kr 680 kr
1 251 – 1 500 490 kr 700 kr
Över 1 501 528 kr 755 kr

Förbokning av riksfärdtjänst sker mellan klockan 06.00 och 19.00 på vardagar och mellan klockan 08.00 och 17.00 på helger.
För resor som ej kan vänta går det ringa dygnet runt.

Du kan nyttja din riksfärdtjänst dygnet runt, alla dagar i veckan om inget annat framgår på ditt tillstånd.
Tänk dock på att vi har ett begränsat antal fordon att tillgå, och chansen att vi kan erbjuda den tid du önskar resa är högre om du ringer i god tid innan resan. Riksfärdtjänst kan förbokas 14 dagar i förväg.

Hjälp från förare
Föraren hjälper dig mellan fordonet och bostaden/entréer. Du får även hjälp i och ur fordonet, att spänna fast säkerhetsbältet samt hjälp med handbagage och hjälpmedel i och ur fordonet. Tala om vilken hjälp du behöver när du bokar resan.

Bagage
I servicen ingår att få hjälp med bagage motsvarande högst tre matkassar eller väskor. Övriga varor nekas på grund av minskade möjligheter för samordning.

Parfym och rök
Många av våra resenärer har allergi, och våra förare skall därför undvika att dofta parfym och rök. Du som resenär bör också undvika att dofta parfym och rök vid resa då du kan samköras med någon som är allergisk.

Ledsagare och medresenär
Till skillnad från reguljär färdtjänst så har man ej automatiskt rätt att ta med sig medresenär på en resa med Riksfärdtjänst. När du ansöker om riksfärdtjänst kan du be att få medresenär beviljat i ditt tillstånd för riksfärdtjänst.

Du som behöver hjälp i fordonet under resan, kan ansöka om tillstånd för ledsagare.
Beslutet om ledsagare måste framgå i ditt färdtjänsttillstånd. Ledsagare betalar ingen egenavgift.
Du måste själv ordna med ledsagare, ledsagaren ska kunna tillgodose de behov du har för att kunna genomföra resan.

Medresenär och ledsagare måste alltid resa samma sträcka som du.

Ledar-, service- och assistanshund
Ledar- service- och assistanshund är en tjänstehund och kan likställas med ett hjälpmedel. Hundföraren ska själv placera tjänstehunden på avsedd plats i fordonet samt ta ut tjänstehunden vid resans slut.

Det är du som hundförare som har ansvar för att ta med rätt säkerhetsbälte/sele som är anpassat till din tjänstehund samt eventuellt bilsätesöverdrag.

Djur
Trafikföretaget bestämmer om husdjur får medfölja eller inte.
Djur ska transporteras på avsedd plats för bagage eller bältad på bilsäte om utrymmet för bagage är upptaget. Mindre sällskapsdjur ska alltid transporteras i en bur som spänns fast.

Riksfärdtjänst med taxi inom och till/från Västernorrland bokas via Din Tur Kundcenter. Riksfärdtjänst kan bokas 14 dagar i förväg.

Kontakta DinTur Kundcenter på 0775-50 77 55 för förbokning på vardagar mellan 06.00-19.00 och helger 08.00-17.00.
För resor samma dag som inte kan vänta har vi öppet dygnet runt, vardagar såväl som helger.

Planera ditt resande
Det är viktigt att du beställer din resa i så god tid som möjligt, för att dina önskemål om tider ska kunna tillgodoses.

När du ringer för att boka en resa bör du vara redo med följande uppgifter:

  1. Ditt person- eller kundnummer (kontakta Kollektivtrafikmyndigheten för kundnummer).
  2. När du vill åka. Om du har en viktig tid att passa är det bra du meddelar oss en senast framme tid.
  3. Från och till vilken adress du ska resa.
  4. Om du har hjälpmedel, ledsagare, ledar- eller servicehund med dig.
  5. Telefonnummer till den adress där du ska hämtas. Gärna även ditt mobilnummer.
  6. När du vill resa tillbaka. Om du vet det i förväg.

Din resa med riksfärdtjänst ska vara trygg och säker för alla parter. Föraren ansvarar för säkerheten i fordonet och kan därför neka dig att resa om säkerheten inte kan garanteras.

Exempel på när föraren kan neka din resa på grund av säkerhetsskäl är halt väglag, om körsträckan ej är sandad.

Även trafikledningen kan ge order om att en resa inte får genomföras om den upplever att resan inte kan utföras utifrån arbetsmiljö- och säkerhetskrav.

En resenär som inte kan lämnas ensam i fordonet behöver ha med sig en ledsagare.
Du som reser i rullstol ska se till att din rullstol är anpassad för att resa med i fordonet.

Chansen att vi kan erbjuda den tid du önskar resa är högre om du ringer i god tid innan resan. Riksfärdtjänst kan förbokas 14 dagar i förväg.

Din Tur Kundcenter kan komma att justera din avresetid med 10 minuter tidigare eller senare utan att informera dig. Du behöver alltså vara resklar 10 minuter innan bestämd avresetid.

Din Tur Kundcenter samordnar färdtjänstresor, sjukresor med taxi och andra transporter. Det innebär att du kan få dela fordon med andra resenärer under din resa.

Många av våra resenärer har allergi. Undvik därför att dofta parfym och rök.