Vanliga frågor om det nya biljett- och betalsystemet
Här hittar du vanliga frågor om övergången till det nya biljettsystemet, till exempel om reskort och Mina sidor.
Här hittar du vanliga frågor om övergången till det nya biljettsystemet, till exempel om reskort och Mina sidor.
Vi behöver nya reskort i och med att vi uppdaterar biljett- och betalsystemet. Det är ett biljettsamarbete med de fyra nordligaste länen för ett sömlöst resande. De reskort som finns nu är gamla och fungerar inte i det nya systemet.
De nya reskorten ingår i samma system som vår app gör.
18 maj är sista dagen du kan resa på ditt gamla reskort. Från och med 19 maj gäller bara de nya gröna reskorten och appen Din Tur.
Du kan byta till ett nytt reskort genom att:
Kom ihåg att åka upp dina resor på befintligt reskort och köpa ett nytt reskort senast 18 maj.
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du behöver hjälp.
Telefonnummer: 0771- 100 110.
Det kan du göra hos ett försäljningsställe eller via Mina sidor.
För att kunna använda Mina sidor loggar du antingen in med ditt befintliga app-konto eller skapar ny inloggning.
När du laddar ditt nya gröna reskort med biljett eller köper biljett i appen har du 180 dagar på dig att aktivera biljetten.
Det är helt olika system och resorna kan tyvärr inte flyttas automatiskt.
Använd Mina sidor. Där kan du beställa ett nytt reskort som du sen när du får hem det kan fylla på med nya resor. Kom ihåg att göra det med framförhållningen om att det kan ta upp till 10 dagar för leveransen av kortet.
När du sen köper biljetter till reskortet finns de tillgängliga omedelbart, till skillnad från hur det var i vår gamla webbshop.
Du kan också ladda ner och använda vår app Din Tur. Därifrån kan du köpa biljetter som sedan finns att resa med direkt i appen.
Du kan betala med Swish, Klarna och bankkort i både appen och på Mina sidor.
Att resa med appen är smidigt. Du ser avgångstiderna under Sök & Köp och kan köpa biljett direkt för vald sträcka.
Du får en snabbare överblick över hur många resor/dagar du har kvar och hur länge de är giltiga.
Med dina biljetter i appen får du trafikinformation, både generellt och om din specifika resa.
Har du också registrerat dig med e-postadress, kan du alltid komma åt dina biljetter genom att logga in i appen eller på Mina sidor (samma inloggning).
Med reskassa är du som resenär tvungen att ha koll på hur många resor pengarna räcker till eftersom du laddat med en summa pengar. I det nya biljettsystemet köper du istället ett antal biljetter vilket blir mindre huvudräkning och inga småbelopp kvar på kortet.
Du kan resa upp din reskassa fram till 19 maj.
Du kan också be att få resterande belopp flyttat till Mina sidor eller appen som tillgodo. Du kan då använda tillgodo som betalning/delbetalning när du köper biljett i appen eller på Mina sidor.
Glöm inte registrera ditt konto på Mina sidor eller i appen med e-postadress.
Här ansöker du om att få tillgodo.
Eller besök Din Turs försäljningsställe i Stenstan för hjälp med tillgodo.
Nej, reskassan fungerar inte i och med att vi går över i det nya systemet.
Biljetterna ligger i ”molnet” och reskortet eller appen används som en bärare för biljetterna.
Du kan flytta biljetterna mellan app och reskort om du har ett konto i Mina sidor. Har du redan ett konto i appen, loggar du in med samma uppgifter på Mina sidor.
Mina sidor ersätter dagens webbshop.
Vi rekommenderar att registrera dina reskort på Mina sidor. Där kan du flytta över biljetterna från det borttappade reskortet till ett annat eller till appen.
Ja, de korten behöver också bytas. Information till företagare kommer inom kort. Har du frågor redan nu, ta kontakt med den person eller funktion som administrerar era tjänsteresor i din organisation.
Det påverkas inte. Du ska redan ha fått det nya gröna reskortet för dina skolresor.
Nej färdtjänstkort påverkas inte av reskortbytet.