Appen Din Tur

I Din Turs app kan du söka resa, köpa biljetter, få trafikinformation och hitta närmsta hållplats. Appen heter ’Din Tur’ via Google Play (Android) och ”Nya Din Tur” via App Store (Iphone).

 

Sök din resa för att köpa biljett

För att köpa en resa så börjar du med att göra en resesökning under fliken ”Sök & Köp” där du anger mellan vilka hållplatser du vill resa. Om du väljer en av avgångarna kan du välja mellan olika biljettyper som gäller på den sträckan. Exempelvis en enkelbiljett, 10-biljett eller 30-dagarsbiljett. När du bestämt vilken biljettyp du vill ha, ålderskategori och betalmedel klickar du sedan på ”Köp”.

Under fliken ”Snabbval” kan du snabbt köpa några av våra populäraste biljetter som gäller inom ett fast område. Exempelvis biljetter som gäller inom tätorten, inom hela kommunen eller inom hela länet.

Kom ihåg att köpa och aktivera din biljett innan du går ombord på bussen.

I appen kan du:

  • Söka resa
  • Köpa biljetter
  • Skicka och låna ut biljetter till andra
  • Hitta avgångstider från hållplatser
  • Söka din närmaste hållplats
  • Se aktuella trafikstörningar

Ladda ner appen

Appen laddas ner kostnadsfritt och heter ’Din Tur’ via Google Play (Android) och ”Nya Din Tur” via App Store (Iphone).Nedladdningslänk för Google Play (Android).
Nedladdningslänk för App Store (Iphone).

Frågor och svar

Under fliken ”sök & köp” i meny-raden kan du söka en resa och köpa biljett, här finns även de biljetter vars pris beror på ressträckans längd som till exempel enkelbiljett, 10-biljett och periodkort på fast sträcka.

Under snabbvalet ”köp” i meny-raden kan du snabbt köpa biljetter som gäller inom ett fast område, som till exempel tätortsbiljetter och 30-dagars biljetter med giltighet inom en tätort, kommun eller hela länet.

Videoguide för köp av biljett via ”sök & köp”
Videoguide för köp av biljett via snabbvalet ”köp”

I appen kan du betala med Swish, betalkort och Klarna.

Du kan ställa in ett förvalt betalmedel genom att:

  • välj ”mer” i menyraden.
  • välj ”min profil”
  • välj ”betalmedel”
  • tryck på det betalmedel du vill ha som förval.

Videoguide över förvalt betalmedel

Det är inget krav för att kunna köpa biljett eller söka fram resor. Vi rekommenderar att du skapar ett konto för att inte förlora dina biljetter om telefonen försvinner eller går sönder. För att kunna använda alla funktioner som finns i appen (ex. skicka och låna ut biljett) behöver du registrera din e-postadress.

Du skapar ett konto under fliken ”mer” i meny-raden och ”min profil”.

Om du ger bort en biljett kan du inte ångra dig. Biljetten har överlåtits till någon annan och den kommer inte tillbaka till dig.

Om du lånar ut en biljett kommer den tillbaka till dig som ägare kl. 04:00 dagen efter. Den person du lånat ut biljetten till är fri att använda din biljett hur mycket hen vill. Under tiden biljetten är utlånad kan du inte använda biljetten.

Alla biljetter som köps i appen kan ges bort. Du kan endast ge bort biljetter som inte är aktiverade (påbörjade). Om du gett bort biljetten till någon annan har du överlåtit biljetten och kan inte ångra dig. Mottagaren av biljetten måste ha Din Turs app installerad i sin telefon och ett konto i appen.

Du ger bort en biljett i appen genom att:

  • välja “biljetter” i meny-raden
  • trycka på ikonen längst upp i högra hörnet
  • välja ”Ge bort biljett”
  • trycka på den biljett du vill ge bort
  • ange mottagarens e-postadress och bekräfta. Biljetten finns sedan tillgänglig för mottagaren direkt.

Videoguide över ge bort biljett

  • Vissa biljetter kan lånas ut till någon annan via appen Din Tur. Både den som lånar ut biljetten och mottagaren av biljetten måste ha appen nedladdad och ha registrerat ett konto. Den som lånar ut biljetten måste vara inloggad i appen på sin telefon.
  • Du kan låna ut följande 30 dagars biljetter: län, kommun, relation (på fast sträcka), tätort, Härnösandskortet, Flex 10/30, Norrlandsresan. Du kan bara låna ut en biljett som du redan aktiverat (påbörjat). Du kan låna ut din biljett max 5 gånger per biljett och till max 5 vänner eller familjemedlemmar under en 90-dagarsperiod. Det är inte tillåtet att låna ut biljetter mot ekonomisk ersättning.
  • Utlånade biljetter återgår automatiskt till ägaren klockan 04.00 efterföljande dag. Det går inte att ta tillbaka sin biljett när den är utlånad, du kan alltså inte få tillbaka den vare sig tidigare eller senare än kl. 04.00. Du kan inte låna ut en biljett som du reser med, du ska alltid ha en giltig biljett när du befinner dig ombord på bussen.
  • För att låna ut en biljett, gå in i fliken ’Biljetter’ och tryck på ikonen längst upp i högra hörnet. När du valt ’låna ut biljett’ ser du vilka biljetter du kan låna ut.

Videoguide över låna ut biljett

Flera av våra app-biljetter gäller ombord på Norrtåg:

  • 10-biljett
  • Periodbiljett 30 dagar med giltighet inom hela länet, en kommun eller på en fast sträcka.

Du visar app-biljetten för tågvärden ombord.

Vi kommer under en övergångsperiod till det nya biljettsystemet ha olika aktiverings- och giltighetstider för appen och reskort. När vi har bytt ut de nuvarande reskorten kommer alla biljetter ha samma aktiveringstider.

Aktiverings- och giltighetstider i Din Turs nya app:

Biljett Aktiveringstid Ångra köp Giltighetstid
Enkel 180 dagar 60 dagar 1 resa
10-biljett 180 dagar 60 dagar 365 dagar
Flex 10/30 180 dagar 60 dagar 10 dygnsbiljetter under 30 dagar
30-dagar 180 dagar 60 dagar 30 dagar

 

 

Du kan endast ångra ett köp där biljetten inte är aktiverad (påbörjad). Du kan ångra ett köp inom 60 dagar genom att:

  • gå in på “biljetter” i meny-raden
  • välja den biljett du vill ångra köpet på
  • trycka “ångra köp” längst upp på biljetten.

Videoguide ångra köp

Om du registrerat din e-postadress får du automatiskt ett kvitto via e-post.

Du kan även skicka kvitto genom att:

  • välja “biljetter” i meny-raden
  • trycka på ikonen längst upp till höger
  • välj “skicka kvitton till e-postadress”
  • dra den biljett du vill ha kvitto på till höger.

Biljetter i den nya appen ”blippas” i biljettläsaren ombord på bussen. Du håller upp biljettens kod framför biljettläsaren tills biljetten har lästs av.

All trafikinformation finns samlad under fliken “Mer” och “Trafikinformation”. Du kan även få trafikinformation via appens reseplanerare.

  • 27 december kan du inte längre köpa biljetter i den gamla appen och 30 januari är sista dagen att använda appen.

 

Nej, du behöver använda upp biljetten i den gamla appen.

I upphandlingen har vi ställt krav på att appen ska vara tillgänglighetsanpassad enligt kraven i WCAG 2.1, nivå AA. Vi är medvetna om att vissa delar av detta arbete återstår. En plan för att åtgärda detta tillsammans med leverantören finns och flera releaser för att korrigera detta ska släppas under 2024.

Klicka här för att se vår tillgänglighetsredogörelse för appen.

Ja, du kan radera ditt konto under ’Mer’ och sedan ’Min profil’. Då försvinner alla personuppgifter och all annan information som är kopplat till ditt konto. Se till att resa upp dina biljetter i appen och använda upp belopp tillgodo om du har ett sådant. Annars försvinner dessa när du raderar kontot.

Läs gärna de frågor och svar som finns på vår webb där du kan hitta svar på vanliga problem och frågor. Du kan också ringa 0771-100 110 eller skicka e-post till kundservice@dintur.se.

Under ’Meddelanden’ i appen hittar du ett formulär för att skicka in en felanmälan, om du hittar något som inte fungerar som det ska.